söndag 23 augusti 2009

I BLÅBÄRSSKOGEN

Tippan och jag åkte till blåbärsskogen idag. Hela veckan har jag tänkt på mitt och pappas blåbärsställe, vi var där för två år sedan och som jag minns så bara stannade vi bilen och öste in blåbär. Men minnet sviker med åren, det kanske inte var riktigt så. Jag visste inte heller om jag skulle hitta dit, Tippan är inte till mycken hjälp när det gäller att hitta rätt. Men man åker till Sörfors, kör mot Midälvagården, svänger vänster vi Ystibackan, men sen. Det finns hur många skogsvägar som helst att välja på. Pappa skulle skriva ner vägbeskrivningen till mig, men det blev inte av, sen var det för sent. Jag saknade Pappa så mycket idag.
Vi kom oss i alla fall fram till skogen och fick en härlig skogspromenad, tills jag kom på att jag nog lider av björnfrossa. Dessutom har jag en sjuklig ormskräck och när jag är i skogen kan jag inte komma ihåg om dom brukar vara framme när det är över +25 eller under:(



Tippan kollar läget.


Skogen är det bästa för en Bouvier.


Skogsnos.


Resultatet! men blåbärssäsongen är nog över.



Lingon verkar det bli gott om, men det behöver jag inte. Har några kilon i frysen, sedan två år. Synd för det är roligt att plocka lingon och då har ormarna förhoppningsvis somnat för vintern.



Spindelnät, vackert!


Läckra svampar!
Rolig tall, undras hur den fått för sig att växa på det viset?
(Jag har inte lyckats vända på bilden)
Nöjda med dagen är vi i alla fall, det enda som blev fel var att jag inte tog med mig kaffe och mackor. Det gör vi nästa gång.

Tackar för all positiv respons på min home make-over. Det är bara att komma och hälsa på, det går bra att sova över också. Har hur mycket plats som helst. Make-overn fortsätter jag återkommer till det.

Jodå, Elli du har rätt, det är en elefant på kökshyllan och två små ugglor.
Dagens ord:
Bättre vara med en Bouvier i skogen, än tio i stan.

4 kommentarer:

Maggie sa...

Jag hade velat vara med och plocka blåbär, pratade om det senast för bara en halvtimme sen att jag vill plocka. Men vadå?, är säsongen över? Finns det inga bär kvar?

Hahaa, Tip ser ruggig ut, ska jag komma hem och bada henne?

Pusss

Eva och Tippan sa...

om du vill plocka blåbär så gör det där du är, för där finns det massor. Men dom börjar nog vara lite urvattnade och vissna nu.
Ja Tip behöver bada.

Puss Mam

Katja T H sa...

Misstänker att bären inte räcker till en paj... Synd. ;)
Men jag läser på bloggarna att alla är och plockar kantareller nu. Det kanske skulle vara något? Smörstekta kantareller på en varm macka, eller i en god sås? Mmmmm...
Jag önskar att jag hade tid med det. Hade velat haft torkade kantareller till senare...

Katja T H sa...

Man tackar! Ja, vi har fullt upp och glömmer bort att äta. :)
Har du inte handlat mat för att göra ikväl, så kan vi ju ta det imorgon. Mamma skickade med MASSOR med köttbullar... ;)
Din son gör det han gör bäst just nu, sen åker vi ut till huset. Vi ses snart!