måndag 30 november 2009

ÖDMJUKHET

I min självutnämnda roll som Vis, har jag funderat över ÖDMJUKHET.
För mig innebär ordet Ödmjukhet, stor klokskap och respekt.
Det innebär också att man är trygg och säker med sig själv.
Man behöver inte alltid ha sista ordet, hur klok man än tycker att man är.
Eftersom det händer ibland, mycket sällan det måste jag påpeka, att jag slänger ett öga på teven, reagerar jag på det som kallas förnedringsteve. Jag zappar fort
över till mord och elände om jag råkar på att hamna på "mammas pojkar" eller "paradise hotel" eller annat elände där folk ska rösta ut varandra. Kanske det beror på att jag var den som blev sist vald till brännbollslaget på mellanstadiet.
Nåväl, jag råkade på att se ett program "sveriges fulaste hem" för några veckor sedan. Tomas och Simon, innedesigners, river ut och gör om. Kul. Men måste de håna och förlöjliga allt som finns.
I det avsnitt jag såg var det en familj med osvensk kultur som skulle få sitt kök ombyggt och varenda pryl hölls upp som vore det kattskit och skrattades år.
Så finns då motsatsen, Cesar... Titta på Cesar och lär ödmjukhet. Aldrig ett dumt ord, vilka knäppskallar till hundägare han än möter. Cesar rehabiliterar mer människor än hundar.
Detta om Detta. Ödmjukhet är mitt ord för dagen, vi måste vara rädda om varandra, även om vi inte tycker lika om allt.
Till exempel, Tippan och jag, vi önskar oss båda en katt i julklapp men jag anar att vi inte har samma avsikt i vår önskan ;)

Jag är så lycklig idag Tack Alla som kommenterat, jag trodde att jag var den enda i världen som går på puben i Emmerdale, jag blir så lycklig att vi är många. Men nu har tyvärr Puben stängt till 1 mars, vi kanske kan träffas ändå.
För övrigt funderar jag på att bli Häxa, ja, ja tänker väl någon, ska det vara nödvändigt, men kunskap har aldrig tyngt någon rygg, vilket också får bli dagens kloka ord.


Nästa inlägg kommer foton på min pimpade julbalkong.

Hex Vex!

5 kommentarer:

darkangel och mumma sa...

Simon och Tomas är kanske underhållning. Kul?!
Men jag tänker på om dom skulle komma hem till mig. Dom skulle håna allt som jag tycker om. Och skratta resten av livet.
Och jag skulle gråta när dom gjort svarta tak och orangefärgade väggar.

Medan Cesar är underbar. Jag blir galen på hundägarna som inte ens fattar att man måste gå på promenader med hundarna varje dag. Medan han är just ödmjuk! Aldrig sett honom håna en hundägare.

Hmmm... Mumma önskar sig också en katt i julklapp :)

Maggan Haggan sa...

Du är grym som använder ord som "pimpade" :D
Och jag ska sluta med att alltid ha sista ordet, jag vet ju ändå själv vad jag tycker :)

Anonym sa...

VA??? Blev du också alltid vald sist??? Det blev jag med. Tyckte det var hemskt!! Försökte göra mej så liten som möjlig då. Huvva!!
Jag är ju en häxa. Det är kul ibland men inte alltid!!
Alla pratar om Mammas pojkar så i torsdags bänkade jag och Sara oss framför tv för att se detta program. Fy fan vilket skit!!!
Tacka vet jag Playa del sol och Parlamentet!!!
Kramisar/elli

Maggie sa...

elli jag håller med dig, playa del sol är askul! :)

Anonym sa...

Såg på Katjas blogg att du fyllt år (12:e) Ett försenat grattis kommer flygande här just presis nu!!! Kram/elli