torsdag 1 oktober 2009

HERRE PÅ TÄPPAN !

DET ÄR JAG SOM ÄR DAMEN PÅ TÄPPAN !
För övrigt är det Minnenas Dag idag.
Ett år på Lägdan!
På grund av min ofrivilliga ledighet börjar vi äntligen få lite fason på vinteridet. Vi känner till och med igen några av grannarna. Tippan känner i alla fall igen monsterråttisarna! Till och med från soffläge hör hon när de går ut.
Den andra årsdagen är att idag är det 31 år sedan jag anlände till Övertorneå.
Det enda försonande med det är att mina barn föddes där .
Och att två av mina bästa vänner (Birgitta och Ulla) envisas med att bo kvar.
Bara vilda hästar och mycket starka skäl skulle få mig att göra ett besök där igen. Sist var det Daniel o Katjas bröllop och det var ju helt underbart.
Men nog längtar jag till Ulla´s kök och Birgitta´s klokhet, men inte till Övertorneå.
Nåjo, jag ska väl inte förrirra mig in i minnen som som bara gör ont, det finns ju så mycket annat trevligt att tänka på. Skällande hund i bilen till exempel. I nödvärn greppade jag en apotekspåse fylld med jordnötter och salta pinnar och slängde i huvudet på henne OCH hon blev tyst i flera minuter. Jag provade flera gånger med gott resultat, tills jag upptäckte att hela baksätet var fullt av salta pinnar som hon var fullt upptagen med att äta upp.
Tala om att bli belönad!
På Täppan är det fullt jobb med restauration och höstiordningställande.
Trots det planterade vi igår, gullkragar och en klätterväxt som jag inte vet namnet på, skall i alla fall växa upp vid köksfönstret. Allt detta har vi fått av Siv, förra underbara helgen vi var i Valbo. Tack Siv!
I morgon plockar vi mera äpplen till mos, tio burkar hittills.
Dagens kloka ord från min vän Margit 80 år, nyss fyllda!
"Snart är allt ett minne blott"

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bibliotekarie SÖKES
Timrå Kommun
Publicerad: 2009-09-21,
Annons-ID: 1581733
Timrå (Kommuninformation), 1 plats
Sista ansökningsdag: 2009-10-12
KULTUR- OCH TEKNIKFÖRVALTNINGEN
söker
BIBLIOTEKARIE/
Ansvarig för barn- och ungdomsverksamheten
Tillsvidareanställning 100%

http://pb.arbetsformedlingen.se

Eva och Tippan sa...

I Known, men de vill ha en ung och nyutexaminerad! Jag är ju varken det ena eller det andra :(
men jag ska söka i alla fall.
Tack för tipset!

Maggie sa...

Jag längtar efter det rosa moset! jag har paxat det! GE DET INTE TILL DANNE! Okej? Till mig, jag ska ha det!
Pussss på er svarten och mamma

Eva och Tippan sa...

Det räcker till er alla tre.
Puss

Anonym sa...

Snart är allt ett minne blott!
Herregud så sant.
Men vem ska minnas??? Och vad???
Fy så deprimert jag blir!
Övertorneå har väl aldrig vart nån höjdare. När jag och Kajsa var små så fick vi ta bussen från Pello och åka ända till Ötå. Där köpte vi ostbågar och serietidningar och sen for vi hem igen. That´s it!!!/elli